Παρασκευή, 16 Σεπτεμβρίου 2016

Ο πόλεμος με την ΑΕΠΙ για τα πνευματικά και συγγενικά δικαιώματα καλά κρατεί.

Μάχες με πρωταγωνιστές την ΑΕΠΙ, το Υπουργείο, τον ΟΠΙ, την “Αυτοδιαχείριση”, καλλιτέχνες… ακόμα και βουλευτές να διασταυρώνουν τα ξίφη τους. Όλοι εναντίον της ΑΕΠΙ…
Χριστίνα ΔημητρίουΕπιμέλεια: Χριστίνα Δημητρίου
Έπειτα από σειρά διαβουλεύσεων που ολοκληρώθηκαν και εν μέσω πολλών και διαφορετικών αντιδράσεων, έρχεται αυτές τις μέρες στη Βουλή το νομοσχέδιο του υπουργείου Πολιτισμού για τα πνευματικά δικαιώματα με… σολομώντειες παρεμβάσεις, προκειμένου να εξασφαλιστεί η μεγαλύτερη δυνατή συναίνεση.
Ερώτημα παραμένει φυσικά αν οι διαφωνίες τελικά θα αμβλυνθούν ή θα οξυνθούν.
Δημοσιεύματα που αφορούσαν τις σκοτεινές πλευρές στην οικονομική διαχείριση της ΑΕΠΙ, την απόφαση της διοίκησης της εταιρείας για άμεση μετακόμιση στην Κύπρο λόγω σφοδρών αντιδράσεων στις διατάξεις του νομοσχεδίου, τους ελέγχους που πραγματοποιήθηκαν μέσα στο καλοκαίρι και, τέλος, τις διαφορετικές απόψεις και στάσεις δημιουργών και χρηστών δικαιωμάτων σε σχέση με τις διατάξεις του νομοσχεδίου.
Θυμίζουμε ακόμα ότι το νομοσχέδιο έρχεται να εφαρμόσει σχετική ευρωπαϊκή οδηγία και να βάλει τάξη στο θολό μέχρι σήμερα τοπίο λειτουργίας των Οργανισμών Συλλογικής Διαχείρισης (ΟΣΔ) αλλά και των Ανεξάρτητων (ιδιωτικών) Οντοτήτων Διαχείρισης (ΑΟΔ).
Σημειώνεται εδώ ότι ειδικά η ΑΕΠΙ διατύπωνε με υπόμνημά της διαφωνία ακόμα και στην υιοθέτηση της οδηγίας και σχεδόν πλήρη αντίθεση με τις περισσότερες διατάξεις του νομοσχεδίου. Αυτός προφανώς ήταν ένας από τους λόγους που δηλώθηκε η ΑΕΠΙ στα κυπριακά Μητρώα.
Οι νομικές διατάξεις που θα καλύπτουν τη λειτουργία των ΟΣΔ (με δεσπόζουσα ή όχι θέση στην αγορά) θα είναι τελικά κοινές και για τις ΑΟΔ.
Όλοι οι οργανισμοί θα λειτουργούν με βάση ενιαίες νομοθετικές διατάξεις χωρίς εξαιρέσεις.
Η προβλεπόμενη αναγκαστική καταφυγή σε διαιτησία στις περιπτώσεις διαφωνιών μεταξύ χρηστών και οργανισμών, όπως η ΑΕΠΙ, τελικά απαλείφεται. Υπάρχει η δυνατότητα εθελοντικής καταφυγής, αλλά τίποτε δεν «παγώνει» μέχρι την τελική δικαστική κρίση (αμοιβολόγια, οφειλές κ.λπ.)
Ορισμός επιτρόπου στην περίπτωση που διαπιστώνεται από τις αρμόδιες υπηρεσίες κακοδιοίκηση, οικονομικές ατασθαλίες κ.λπ. στους ΟΣΔ και ΑΟΔ οργανισμούς.
Σύμφωνα με πληροφορίες, αντί για τον επίτροπο θα έχει αυξημένες αρμοδιότητες το Εποπτικό Συμβούλιο που θα εκλέγεται από τους δημιουργούς-μέλη.
Το Εποπτικό Συμβούλιο θα ελέγχει, θα παρίσταται και υποχρεωτικά θα είναι ενήμερο για την οποιαδήποτε κίνηση ή απόφαση της διοίκησης του κάθε οργανισμού.
Περιορίζονται κατά πολύ οι αρμοδιότητες του ΟΠΙ (Οργανισμός Πνευματικής Ιδιοκτησίας), που είχε υποστεί επί χρόνια σφοδρή κριτική για μεγάλη αδράνεια, και την κύρια ευθύνη για την καλή λειτουργία των οργανισμών επωμίζεται πλέον το υπουργείο Πολιτισμού.
Η πρώτη αντίδραση από τον Γιάννη Γλέζο της «Αυτοδιαχείρισης». Ένας ξεχωριστός ΟΣΔ με ελάχιστο ρεπερτόριο που είδε τον ρόλο του να αναβαθμίζεται σε σχέση με την κατάργηση της δεσπόζουσας θέσης που αρχικά προβλεπόταν για την ΑΕΠΙ.
strategostratego
Τι αναφέρει η ανακοίνωση της «Αυτοδιαχείρισης»:
«Φαίνεται ότι οι πιέσεις 3 βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ με δεσμούς με την ΑΕΠΙ έπιασαν τελικά τόπο και στο ΥΠ.ΠΟ. Το νομοσχέδιο για τη συλλογική διαχείριση τροποποιείται ξαφνικά ώστε η ΑΕΠΙ να βγαίνει τρομερά και σκανδαλωδώς ευνοημένη από το νέο καθεστώς. Συγκεκριμένα, θα πάψει να λειτουργεί ως Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης (ΟΣΔ), όπως λειτουργούσε μέχρι σήμερα, αλλά θα τελεί σε ένα “ειδικό προνομιακό καθεστώς”, το οποίο θα της εξασφαλίζει όλα τα πλεονεκτήματα των Οργανισμών Συλλογικής Διαχείρισης, ενώ θα έχει μερικές μόνον από τις υποχρεώσεις τους. Δηλαδή το άρθρο 56 για τη Δεσπόζουσα Θέση και για ότι πρέπει υποχρεωτικά όποιος την έχει να είναι Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης (δηλαδή να είναι ή μη κερδοσκοπικός ή να ελέγχεται από τα μέλη του σύμφωνα με το άρθρο 3 της Ευρωπαϊκής Οδηγίας) αλλοιώνεται φωτογραφικά ειδικά για την ΑΕΠΙ δημιουργώντας την κατηγορία Ανεξάρτητη Οικονομική Οντότητα με δεσπόζουσα θέση! Αυτό σημαίνει ότι θα υπάρχουν ΟΣΔ δύο ταχυτήτων. ΗΑΕΠΙ (με ειδικό προνομιακό καθεστώς) και όλοι οι άλλοι. Χαρακτηριστικό του νέου αυτού καθεστώτος είναι ότι η ΑΕΠΙ δεν θα ελέγχεται από τα μέλη της, όπως όλοι οι υπόλοιποι ΟΣΔ. Αντίθετα, θα υπάρχει μία επίφαση ελέγχου από κάποιο συμβούλιο, ενώ η πλειοψηφία των δημιουργών, όπως προβλέπει η οδηγία της Ε.Ε., θα είναι ανήμπορη να επιβάλει οτιδήποτε.
Ταυτόχρονα καταργείται η διαδικασία συναπόφασης αμοιβολογίων που περιλάμβανε το προηγούμενο νομοσχέδιο, ώστε να μπορεί η ΑΕΠΙ να αποφασίζει μονομερώς τα αμοιβολόγιά της κατά το δοκούν και να εκβιάζει τους χρήστες μουσικής έχοντας το πάνω χέρι με ποινικό. Δηλαδή θα αποφασίζει η ίδια για το πόσο υψηλές θα είναι οι αμοιβές της και όσοι δεν συμμορφώνονται θα τους πηγαίνει τόσο στα πολιτικά δικαστήρια για να πληρώσουν όσο και στα ποινικά. Με άλλα λόγια, το άρθρο 45 του νόμου με την πρόσφατη αλλοίωσή του κάνει τη συλλογική διαπραγμάτευση εθελοντική!
Δεν θα υπάρχει κανένας ουσιαστικός έλεγχος στα οικονομικά της ΑΕΠΙ, δεδομένου ότι θα συνεχίζει να είναι κερδοσκοπική επιχείρηση που θα ανήκει σε μία και μοναδική οικογένεια, η οποία θα τη διαχειρίζεται κατά το δοκούν. Πόσο μάλλον που με αυτή την αλλοίωση του νόμου καταργείται το άρθρο 53, δηλαδή ο κρατικός επίτροπος!
Ατομα της διοίκησης της ΑΕΠΙ κατά ισχυρισμούς λαμβάνουν αμοιβή άνω των 30.000 ευρώ μηνιαίως! Σε αυτήν προστίθενται τυχόν bonus, ταξίδια σε πρώτη θέση, πεντάστερα ξενοδοχεία, ακριβά δείπνα, αυτοκίνητα κ.λπ. Τα χρήματα αυτά καταβάλλονται ενώ η ΑΕΠΙφαίνεται να έχει οικονομικά προβλήματα και δημιουργοί υποφέρουν και δεν έχουν να ζήσουν. Είναι από τη διαχείριση των δικαιωμάτων αυτών των δημιουργών που η ΑΕΠΙκερδίζει τα χρήματα που καταβάλλει στους ιδιοκτήτες της εταιρείας.
Το τραγικότερο όλων είναι ότι το υπουργείο ευνοεί κατάφωρα την ΑΕΠΙ τη στιγμή που αυτή ελέγχεται για ενδεχόμενες ατασθαλίες από το υπουργείο Οικονομικών και το υπουργείο Πολιτισμού. Πώς μπορεί ένα υπουργείο να ελέγχει έναν ΟΣΔ για σοβαρές οικονομικές παραβάσεις και σχετικές ατασθαλίες και νομοθετικά την ίδια στιγμή να τον ευνοεί πλήρως παραβιάζοντας κάθε αρχή ισότητας και αναλογικότητας σε σχέση με τους υπόλοιπους ΟΣΔ;».
Από την άλλη πλευρά, ο βουλευτής Κώστας Σκρέκας μαζί με άλλους 35 της Ν.Δ. ρωτούν τον υπουργό που κατεβάζει το νόμο προς ψήφιση:
αεπι
αεπιΚώστας Σκρέκας
Ερώτηση προς τον Υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού Αριστείδη Μπαλτά και με θέμα «Πολλά ερωτηματικά από τη ριζική αλλαγή πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ για τα πνευματικά δικαιώματα. Απαράδεκτα ευνοϊκές διατάξεις στο σχέδιο νόμου για τη συλλογική διαχείριση των δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας», κατέθεσαν 35 Βουλευτές της Ν.Δ. μεταξύ των οποίων και ο Βουλευτής Τρικάλων και πρώην Υπουργός Κώστας Σκρέκας.
Στην ερώτηση, αναφέρονται τα εξής:
«Η προστασία των πνευματικών δικαιωμάτων των δημιουργών και των εκτελεστών, καθώς και η προάσπιση των δικαιωμάτων των χρηστών από τις απαιτήσεις των οργανισμών συλλογικής διαχείρισης απαιτεί την διαμόρφωση ενός σύγχρονου θεσμικού πλαισίου. Το ζήτημα των πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων έχει απασχολήσει τα τελευταία χρόνια την επικαιρότητα, ιδιαίτερα δε από την πλευρά των χρηστών που διαμαρτύρονται για καταχρηστικές συμπεριφορές σε βάρος τους από τους Ο.Σ.Δ. και ζητούν εναγωνίως να αλλάξει το θεσμικό πλαίσιο. Μετά από δεκάδες συντονισμένες κοινοβουλευτικές παρεμβάσεις Βουλευτών της ΝΔ και συνεχείς πιέσεις προς το αρμόδιο Υπουργείο και την Επιτροπή Ανταγωνισμού εδώ και τρία περίπου χρόνια, έχουμε επισημάνει σε όλους τους τόνους την ανάγκη να μπει τάξη στο πεδίο διαχείρισης των πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων και συγκεκριμένα των οργανισμών συλλογικής διαχείρισης.
Το Υπουργείο Πολιτισμού είχε εκπονήσει και είχε θέσει στη διαβούλευση, από το Δεκέμβριο του 2015, νομοσχέδιο για τη συλλογική διαχείριση προκειμένου να ενσωματώσει τη σχετική Οδηγία 2014/16 της ΕΕ στο ελληνικό δίκαιο και να εξορθολογήσει τη λειτουργία των Οργανισμών Συλλογικής Διαχείρισης (ΟΣΔ) και των Ανεξάρτητων Οργανισμών Διαχείρισης (ΑΟΔ). Το αρχικό σχέδιο του νομοσχεδίου που είχε τεθεί στη διαβούλευση, ορθολογικοποιούσε το καθεστώς της συλλογικής διαχείρισης στην Ελλάδα, προέβλεπε διαδικασία συναπόφασης για τα αμοιβολόγια και εκσυγχρόνιζε τους κανόνες λειτουργίας των οργανισμών συλλογικής διαχείρισης. Παράλληλα, προέβλεπε ότι η ΑΕΠΙ θα συνέχιζε να λειτουργεί ως οργανισμός συλλογικής διαχείρισης, όπως λειτουργεί όλα αυτά τα χρόνια, με μηχανισμούς που θα διασφάλιζαν, ταυτόχρονα, τα δικαιώματα των δικαιούχων-μελών της.
Ωστόσο, αν και η διαβούλευση ολοκληρώθηκε στις 22 Ιανουαρίου 2016, το σχέδιο νόμου κατατέθηκε για συζήτηση στη Βουλή και, εν συνεχεία, αποσύρθηκε. Ακολούθησε νέα «επεξεργασία» του νομοσχεδίου και δόθηκε στη δημοσιότητα ένα αρκετά διαφορετικό σχέδιο. Η τελική διαμόρφωση του σχεδίου νόμου που έχει σημαντικές αλλαγές, οι οποίες όχι μόνο δεν εξορθολογούν τη λειτουργία των ΟΣΔ, αλλά λειτουργούν προς όφελος συγκεκριμένου οργανισμού και ειδικότερα της ΑΕΠΙ.
Το Υπουργείο που διατείνεται ότι θα εξυγιάνει το αδιαφανές καθεστώς της λειτουργίας της ΑΕΠΙ, μέσω ελέγχων, έρχεται με το προαναφερόμενο νομοσχέδιο και διασφαλίζει μια δεσπόζουσα θέση στην ΑΕΠΙ και της επιτρέπει να λειτουργεί με άλλα μέτρα και άλλα σταθμά συγκριτικά με τους υπόλοιπους οργανισμούς συλλογικής διαχείρισης. Παράλληλα, η ΑΕΠΙ απολαμβάνει όλων των προνομίων που ισχύουν για όλους του οργανισμούς συλλογικής διαχείρισης! Ταυτόχρονα, καταργεί, επί της ουσίας, την διαδικασία της συναπόφασης αμοιβολογίων, που προβλεπόταν στο προγενέστερο σχέδιο του ως άνω νομοσχεδίου. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα η ΑΕΠΙ να μπορεί να λειτουργεί αυθαίρετα ως το απόλυτο μονοπώλιο για τα πνευματικά δικαιώματα στη χώρα μας με όλες τις αρνητικές επιπτώσεις που αυτό συνεπάγεται. Παράλληλα, βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη έλεγχος του Υπουργείου Οικονομικών και του Υπουργείου Πολιτισμού, ο οποίος έχει ανατεθεί σε ανεξάρτητο οργανισμό για να διερευνηθούν καταγγελίες για οικονομικές ατασθαλίες και κακοδιαχείριση στην ΑΕΠΙ. Επιπροσθέτως, έκθεση ανεξάρτητου ορκωτού λογιστή, του Σ. Παππά, με ημερομηνία 22/5/2015 διαπιστώνει σωρεία παρανομιών κατά παρέκκλιση λογιστικών αρχών. Μάλιστα, σύμφωνα με το υπ’ αριθ. πρωτ. 377/26-07-2016 έγγραφο του Υπ. Πολιτισμού, σε απάντηση της από 6860/07-07-2016 ερώτησής μας, η «… ΑΕΠΙ αρνήθηκε να συνεργαστεί με την ελεγκτική εταιρεία προβάλλοντας διάφορες αιτιολογίες με συνέπεια την αντικειμενική αδυναμία διενέργειας του ως άνω ελέγχου…».
Ταυτόχρονα, η μεταφορά της έδρας της ΑΕΠΙ Α.Ε. στην Κύπρο προφανώς συνδέεται άμεσα με την επικείμενη ενσωμάτωση της Ευρωπαϊκής Οδηγίας 26/2014 στο εθνικό μας δίκαιο, αφού πλέον δεν θα δύναται αυτή να υφίσταται υπό τη μορφή ανώνυμης εταιρείας αλλά θα πρέπει υποχρεωτικά να αποτελέσει Οργανισμό Συλλογικής Διαχείρισης, ο οποίος είτε θα ελέγχεται από τα μέλη του είτε θα είναι μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα σύμφωνα με τις διατάξεις της εν λόγω Ευρωπαϊκής Οδηγίας, την οποία οφείλει το κάθε κράτος-μέλος να ενσωματώσει στο εθνικό του δίκαιο.
Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός
1. Για ποιό λόγο έγινε αυτή η σημαντική αλλαγή στο νομοσχέδιο μεταξύ του σχεδίου που κατατέθηκε στη Βουλή του καλοκαίρι του 2016 και του σημερινού σχεδίου;
2. Γιατί καθυστέρησε η κατάθεσή του στη Βουλή, ενώ είχε ολοκληρωθεί η δημόσια διαβούλευση από τον Ιανουάριο του 2016; Για ποιο λόγο αποσύρθηκε από τη Βουλή το νομοσχέδιο που είχε κατατεθεί το καλοκαίρι;
3. Βάσει ποιάς λογικής και ποιας μελέτης, το νομοσχέδιο ευνοεί έναν οργανισμό συλλογικής διαχείρισης σε σχέση με τους άλλους οργανισμούς; Πως εξηγείται μια τέτοια διακριτική μεταχείριση, ιδίως όταν ο εν λόγω οργανισμός τελεί ακόμη υπό έλεγχο για τυχόν ατασθαλίες και κακοδιαχείριση;
4. Πώς μπορεί το αρμόδιο Υπουργείο για την προστασία των δικαιωμάτων των δημιουργών να προβαίνει σε διατάξεις που αφαιρούν πλήρως και κατά τρόπο σκανδαλώδη από τους δημιουργούς τον έλεγχο;
5. Για ποιό λόγο προωθείται ένα νομοσχέδιο που παραβιάζει την Οδηγία της ΕΕ, την οποία αρχικά είχε αποφασιστεί να ενσωματώσουμε στην Εθνική μας νομοθεσία;».
Από την άλλη πλευρά το μέτωπο του καλλιτεχνικού κόσμου συγκρούεται και αυτό με την ΑΕΠΙ, ίσως θέλοντας να αναβαθμίσουν το ρόλο της GEA , ενός άλλου ΟΣΔ που εισπράτει για λογαριασμό τους. και ο οποίος δρα παράλληλα και βουβά, απαιτώντας υψηλές αμοιβές από τους χρήστες.
Προκλητική ήταν η ακύρωση συναυλίας και επιστολή διαμαρτυρίας από την γνωστή καλλιτέχνιδα και τραγουδίστρια Αναστασία Μουτσάτσου ή οποία ανέβασε στη σελίδα της στο facebook το παρακάτω post εναντίον της ΑΕΠΙ:
ΑΕΠΙ
ΑΕΠΙΑναστασία Μουτσάτσου
“Θέλω να ενημερώσω τους φίλους που σκόπευαν να μας συναντήσουν στις 14 του Σεπτέμβρη στο Θέατρο Πέτρας στην Πετρούπολη, «50+1 χρόνια Νότης Μαυρουδής» μαζί με τη Νένα Βενετσάνου και τον Γιώργο Τοσικιάν, ότι η συναυλία ακυρώνεται λόγω αδυναμίας πληρωμής του ποσού των 2.000 ευρώ περίπου, με τον ΦΠΑ, που απαίτησε προκαταβολικά (!) η ΑΕΠΙ για να επιτρέψει την πραγματοποίησή της.
Να σημειώσω εδώ ότι και οι τρεις (Μαυρουδής-Βενετσάνου-Μουτσάτσου) είμαστε μέλη της. Για εκείνους που δεν γνωρίζουν, η ΑΕΠΙ στο παρελθόν έπαιρνε ποσοστό επί του εισιτηρίου -και σωστά- μετά την πραγματοποίηση της συναυλίας.
Με αυτήν της την απόφαση η ΑΕΠΙ, προκειμένου να προστατέψει το πνευματικό δικαίωμα ως οφείλει, δημιουργεί ακόμα ένα εμπόδιο, μετά την υπερφορολόγηση και την κρίση, στην πιθανότητα να επιβιώσει ένας καλλιτέχνης από το έργο του.”
Η Αναστασία εισπράττει δικαιώματα από τον ΟΣΔ GEA, για τον οποίο δεν έκανε καμία αναφορά !!! Ο ΟΣΔ που την εκπρωσωπεί απαιτεί δικαιώματα πριν τη χρήση από τους χρήστες…. προκαταβολικά. 
Αναστασία μας όχι δύο μέτρα και δύο σταθμά !!! 
Η συναυλία που δεν έγινε λόγω… ΑΕΠΙ (!!!)
diethnes_festibal_petras_mayroudis_benetsanoy
diethnes_festibal_petras_mayroudis_benetsanoy

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Κάθε σχόλιο αναδεικνύει και την παιδεία του σχολιαστή.